1 Maja 32/34 96-300, Żyrardów Pon - Pt 10:00-20:00 +48 791 791 412

Endodoncja – leczenie kanałowe

Endodoncja pod mikroskopem

Leczenie kanałowe w naszej klinice odbywa się tylko i wyłącznie przy użyciu specjalistycznych mikroskopów stomatologicznych firmy Karl Zeiss. Leczenie endodontyczne wspierane jest także przez tomograf komputerowy Hyperion. Gdy jest to konieczne możemy także użyć lasera diodowego do odkażania zainfekowanych kanałów. Dzięki temu uzyskujemy możliwie najwyższą precyzję leczenia, a co za tym idzie tysiące wyleczonych zębów!

Endodoncja pod mikroskopem

Na czym polega leczenie kanałowe?

Czym jest leczenie kanałowe?

Endodoncja, nazywana także leczeniem kanałowym, jest dziedziną stomatologii, która prężnie się rozwija. Zajmuje się ona leczeniem zapaleń miazgi zęba i w wielu wypadkach jest jedyną szansą na uratowanie zęba, skazanego na ekstrakcję. W leczeniu endodontycznym usuwa się zakażoną miazgę zęba z korony i kanałów, zaś następnie wypełnia je specjalnym tworzywem.

Kiedy leczenie kanałowe jest konieczne?

kiedy leczenie kanałowe jest konieczne? Endodoncja jest niezbędna, gdy w nerwie powstanie stan zapalny, wynikający z ciągłego działania czynników drażniących (jak ubytki próchnicowe), lub na skutek urazu mechanicznego – uderzenia w ząb, nadmiernego obciążenia czy złamania korony zęba. Również ścieranie się twardych tkanek zęba w przypadku bruksizmu może skutkować zapaleniem miazgi. Stan zapalny niekiedy doprowadza do martwicy nerwu. Jeśli do tego dojdzie, z upływem czasu bakterie wywołują rozpad gnilny miazgi i powstanie zgorzeli.
Silny ból, który towarzyszy stanom zapalnym i martwicy nasila się, gdy przyjmowane jest jedzenie oraz napoje. Wtedy na ogół pacjent decyduje się na wizytę u stomatologa, który niezzwłocznie podejmuje decyzję o podjęciu leczenia.

Kiedy stosuje się leczenie kanałowe?

Jak wykonywane jest leczenie kanałowe?Leczenie endodontyczne stosowane jest w przypadku stanów zapalnych, powstałych na skutek rozległych ubytków próchnicowych, urazów zęba, złamania korony zęba czy nadmiernego ścierania się twardej tkanki zęba. Powstanie stanu zapalnego może doprowadzić do martwicy nerwu. Po pewnym czasie bakterie wywołują powstanie zgorzeli i pojawienie się ropy. Zwykle stanom zapalnym miazgi towarzyszy silny ból, nasilający się zwłaszcza przy jedzeniu. Nasilające się dolegliwości bólowe są powodem wizyty u stomatologa, który podejmuje decyzję o zastosowaniu leczenia kanałowego.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

Stopień skomplikowania leczenia kanałowego zależy od wielu czynników. W niektórych wypadkach proces leczenia może zakończyć się na jednej wizycie, jednak często potrzebnych jest ich nawet kilka. Czasami leczenie może odsunąć się w czasie, zwłaszcza jeżeli zachodzi konieczność zastosowania antybiotykoterapii ze względu na stan zapalny. Przed podjęciem leczenia endodontycznego stomatolog zleca wykonanie zdjęcia radiologicznego, by ocenić budowę kanałów zęba. W czasie leczenia endodontycznego pacjent jest znieczulany, następnie zaś leczony ząb zostaje odseparowany przy użyciu koferdamu. Kolejnym etapem jest otwarcie komory zęba i usunięcie zmienionej chorobowo miazgi zęba przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Po dokładnym oczyszczeniu kanałów następuje ich dezynfekcja oraz ewentualne poszerzenie, jeżeli zachodzi taka potrzeba. Etap oczyszczenia i odkażenia kanałów jest niezwykle ważny, ponieważ pozwala to na uniknięcie konieczności ponownego leczenia endodontycznego w przyszłości. Dzięki wypełnieniu kanałów gutaperką, są one zamykane na stałe, dzięki czemu nie mogą się do nich dostać bakterie. Następnie na ząb nakłada się podkład oraz zakładane jest wypełnienie kompozytowe, onlay lub korona.

Efekty leczenia kanałowego

Choć wielu osobom wydaje się, że leczenie kanałowe wiąże się z bólem, to jednak jest to przekonanie błędne. Cały zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym, a po wyleczeniu ze strony zęba nie grożą dolegliwości bólowe. Endodoncja jest sposobem na uratowanie zęba, który w innym przypadku musiałby zostać usunięty z jamy ustnej. Leczenie kanałowe wymaga jednak precyzji ze strony stomatologa oraz doświadczenia, dlatego warto wybrać gabinet, który specjalizuje się w leczeniu endodontycznym. Minusem jest fakt, że sam zabieg jest dość czasochłonny. W zależności od ilości kanałów proces leczenia może trwać nawet do kilku godzin. Użycie mikroskopu operacyjnego w pracy endodonty pozwala na skrócenie tego czasu. Mikroskop umożliwia dokładny ogląd kanałów w zęba, co w niedużej przestrzeni operacyjnej jest ogromnym atutem. Wielokrotne przybliżenie pozwala lepiej opracować kanały zęba i oczyścić je z zakażonej miazgi.

Czy jest alternatywa dla leczenia endodontycznego?

Leczenie kanałowe niejednokrotnie ratuje ząb przed ekstrakcją, czyli usunięciem go z jamy ustnej. Ekstrakcja zaś powinna być rozwiązaniem ostatecznym, ponieważ luki zębowe powodują przesuwanie się pozostałych zębów w łuku zębowym, co zwiększa ryzyku wystąpienia próchnicy. Tak więc mają do wyboru leczenie endodontyczne czy ekstrakcję, zawsze warto skorzystać z tej pierwszej możliwości. Dzięki leczeniu kanałowemu przez wiele kolejnych lat będziemy mogli korzystać z własnego naturalnego zęba.

Po leczeniu kanałowym

Dzięki oczyszczeniu wszystkich kanałów zęba i wypełnieniu ich gutaperką nie ma ryzyka dalszego rozwoju bakterii próchnicotwórczych. Bezpośrednio po zabiegu ząb może być wrażliwy, co związane jest z procesem gojenia się. Objaw ten mija zwykle po kilku dniach od momentu zakończenia leczenia. Pamiętać należy o tym, że po leczeniu endodontycznym należy odbudować ząb, na przykład za pomocą onlay czy wkładu koronowo-korzeniowego i korony. Prawidłowo odbudowany ząb może przez wiele lat spełniać swoje funkcje. Nie należy jednak zaniedbywać wizyt kontrolnych u stomatologa oraz prawidłowej higieny jamy ustnej. Badania pokazują, że prawie 95% przypadków leczenia endodontycznego kończy się sukcesem.

Dlaczego warto wybrać leczenie kanałowe w B2 Dental Clinic?

W naszej klinice skorzystać możesz z usług specjalistów, którzy ciągle doskonalą swoje umiejętności, biorąc udział w szkoleniach krajowych i zagranicznych. Dysponujemy wysokie jakości sprzętem, takim jak:

• Mikroskopy stomatologiczne firmy Karl Zeisspowodzenie leczenia kanałowego
  • Tomograf komputerowy Hyperion
  • Laser diodowy, stosowany do odkażania kanałów.

Leczenie kanałowe jest alternatywą dla usunięcia zęba, dlatego warto skorzystać z tego rozwiązania, by przez kolejne lata cieszyć się własnym zdrowym zębem. Dzięki zachowaniu wysokich standardów higienicznych oraz stosowaniu najnowocześniejszych metod leczenia endodontycznego gwarantujemy zadowolenie z przeprowadzonego leczenia. W przeważającej większości przypadków leczenie kanałowe zęba kończy się sukcesem. Pamiętać jednak należy o tym, że endondocja jest działaniem na organizmie żywym, więc bywa, że niewielki odsetek przypadków może zakończyć się niepowodzeniem.

CHCESZ, ŻEBYŚMY ODDZWONILI DO CIEBIE?

Numer telefonu*

Imię

Preferowana godzina kontaktu*

DO YOU WANT TO RETURN YOU?

Phone number*

Name